Przejdź do treści
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Historia Zespołu klasztornego

Przekazanie obrazu Chrystusa Miłosiernego w 1770
Przekazanie obrazu Chrystusa Miłosiernego w 1770

Franciszkanie osiedlili się w Przemyślu w XIII w. na gruncie ofiarowanym według legendy przez kowala Andrzeja Serena, konwertytę z prawosławia na katolicyzm. Konwent św. Marii Magdaleny na obecnym miejscu powstał prawdopodobnie za rządów biskupa Eryka z Winsen (1377 -1391,) franciszkanina. W źródłach wzmiankowany po raz pierwszy w 1413 r. jako drewniany [14].
W 1498 napad na konwent wojsk wołoskich. 1665 otoczenie kościoła i klasztoru murem. 1760 promulgacja cudów Obrazu NMP koronowanego 1777.1864 pożar kościoła i klasztoru, po którym odbudowa. 1969 erygowanie parafii.

Historia Kościoła

Oblężenie miasta przez wojska Jerzego II Rakoczego w 1657 i procesja z relikwiami św. Wincentego
Oblężenie miasta przez wojska Jerzego II Rakoczego w 1657 i procesja z relikwiami św. Wincentego

Pierwotny zapewne zbudowany po osiedleniu się franciszkanów w Przemyślu, kolejny z ini¬cjatywy gwardiana Jerzego ok. 1474, kiedy cieśla Piotr pokrył świątynię i zakrystię dachem oraz wyk. wieżyczkę sygnaturki. 1524 budowniczy Jan, syn Giemzy zobowiązał się wznieść murowaną zakrystię. 1596-8 oraz 1612, 1615 notowany jako murowany, niewielki, sklepiony, wewnątrz malowany, pokryty dachówką, z przylegającą kaplicą św. Anny. Na rycinie w dziele Georga Brauna, Theatri praecipuarum totius mundi urbium.., 1617 ukazany jako orientowany, z trójprzęsłowym, jednonawowym korpusem i wydzielonym dwuprzęsłowym prezbiterium, oskarpowany, ze schodkowymi szczytami. 1630-3 m.i. zasklepiony chór i wzniesiona kaplica bractwa Męki Pańskiej. Konsekrowany 1637 przez Jana Zamoyskiego, abpa lwowskiego. 1638 zniszczony pożarem, po którym w tym samym roku prowizoryczna odbudowa i rekonsekracja. Gruntowna przebudowa do 1665: wówczas czynni budowniczowie Stefan (Moretzw. Jarosławskimi), m.i. wykonawca kopuły 1639, i Jakub (Solari), oraz malarze Stanisław, Sebastian (Włochowicz) i Matiasz. Świątynia w nowym kształcie (pod koniec prac budowlanych) odnotowana w wizytacji 1662 i ukazana na obrazie Najazd Rakoczego na Przemyśl, mai. po 1666, jako wzniesiona na rzucie krzyża, z kaplicami Męki Pańskiej i św. Anny (zapewne w ramionach transeptu) oraz ośmioboczną kopułą pośrodku, półkoliście zamkniętym prezbiterium i barokową fasadą ze szczytem ujętym spływami, z drewnianą dzwonnicą. 

1679-80 budowniczy Piotr z Jarosławia zakładał ankry w związku ze spękaniem sklepień. Do 1682 remont kopuły i posadzki. 1684 przy nieokreślonych pracach remontowych notowani budowniczowie: Wojciech i Tomasz oraz cieśle Wojciech i Wawrzyniec. W pierwszej połowie w. XVIII liczne naprawy dachów, kopuły i posadzek, przy których, m.i. 1723 wzmiankowani: Konopacki (Jan?), Bonawentura, Stanisław i Wojciech Zaręba. 1740 kościół znajdował się „niemal w ruinie”. – Obecny wzniesiony 1754-80 z inicjatywy i staraniem gwardiana Grzegorza Ostrowskiego, z fundacji bpa Wacława Hieronima Sierakowskiego, którą wspomogli: Franciszek Salezy Potocki, wojewoda kijowski, Wawrzyniec Morski, podczaszy horodelski, Sebastian Morski, łowczy czerwonogrodzki, August Uliński, starosta podwysocki oraz Wisłoccy, Humniccy, Dzieduszyccy i Chojnaccy. Projekt wyk. 1754 arch. biskupi Walenty Haltman. W tym samym roku poświęcenie kamienia węgielnego. Z udziałem majstrów: Józefa Lamberdoniego, Pawła Senderowicza ze Lwowa i Wojciecha Szostakiewicza z Przemyśla do 1758 wykonane fundamenty, do 1765 zbudowana zakrystia, do 1767 prezbiterium, do 1775 korpus nawowy.
1774- 5 pokrycie gontem dachu nad nawą główną. Kotlarz Fryderyk Kremsen poił blachą 1775- 6 wieżyczkę sygnaturki wg proj. Piotra Polejowskiego (zniesioną 1813) i 1776-8 hełmy wież. 1773-80 prace wykończeniowe przy fasadzie: m.i. wyk. schodów i ustawienie na nich wyk. 1758-60 rzeźb, wówczas także na szczycie (usunięte po pożarze 1864) kamienne figury aniołów, latarnie, wazony i kuty motyw Oka Opatrzności, zaś w strefie szczytu ganek z kutą balustradą wyk. przez kowala Stanisława Bukowskiego (1777-80). 1774-7 stolarze Jacenty, Wojciech i Stefan Panasiewiczowie położyli podłogę. Do 1779 prace szklarskie wyk. szklarz Sliman. 1778 konsekracja przez Tadeusza Kierskiego, bpa przemyskiego. 1789-91 i 1806-10 kościół użytkowany przez Austriaków jako magazyn wojskowy. Pożary dachu 1810 i 1848, po czym odnowienie kościoła. Ok. 1842-58 usunięcie części wyposażenia. W pożarze 1864 zniszczone dachy, hełmy wież i naruszona część frontowa. Odbudowa od 1865 wg proj. arch. Wincentego Preusnera, wówczas czynni: budowniczowie: Miszke i Kowacz (proj. hełmów wież), stolarze Franciszek Lorek i Jakub Boi oraz blacharz Derko. Kolejny pożar 1875. 1893 hełmy wież pokryte blachą. 1910-12 przekształcenie pomieszczeń dawnego skarbca z biblioteką na piętrze na jednoprzestrzenną kaplicę Chrystusa Miłosiernego, wg proj. Stanisława Majerskiego. 1912-13 remont zewnętrzny, wyk. firma Józefa Nikodemowicza, zakład kamieniarski Pawła Karczmarczykai kowalski Wiktora Robliczka, wówczas m.i. pokrycie dachu blachą i odnowienie elewacji z wymianą elementów kamieniarskich w fasadzie. 1927-30 gruntowny remont ze wzmocnieniem murów, odnowieniem elewacji, malowideł i wyposażenia, wg proj. arch. Kazimierza Marii Osińskiego, przy konsultacji arch. Adolfa Szyszko-Bohusza; prace przy fasadzie i wzmocnienie fundamentów wg proj. Maksymiliana Jabłońskiego. Nieznacznie uszkodzony 1941. 1957 przebicie wejścia z dziedzińca do nawy wsch. 1973 nowa posadzka. 1975-87 gruntowny remont z konserwacją malowideł ściennych, ołtarzy, uporządkowaniem dolnego kościoła, i wyk. nowych tynków zewnętrznych.

Architektura Świątyni Franciszkanów w Przemyślu

Kościół zwrócony prezbiterium na południe późnobarokowy, murowany z cegły, z użyciem kamienia w fundamentach, tynkowany, z kamienną okładziną w cokole fasady i elewacji zach. Bazylikowy z emporami. Na rzucie prostokąta, poza który wysunięte trójboczne zamknięcie prezbiterium. Korpus trójnawowy, trój przęsło wy, z ujętym w niemal kwadratowe wieże płytkim przęsłem chóru muzycznego. Prezbiterium węższe i nieznacznie niższe od nawy głównej, trójprzęsłowe (skrajne pn. przęsło płytsze), ujęte w dwukondygnacyjne kwadratowe aneksy: we wsch., skomunikowanym z klasztorem, zakrystia i na piętrze oratorium otwarte oknem do prezbiterium, w zach. kaplica Chrystusa Miłosiernego (pierwotnie skarbiec z biblioteką na piętrze). Wewnątrz nawy boczne otwarte do głównej półkolistymi arkadami filarowymi, takąż wydzielone prezbiterium, kaplica dostępna z prezbiterium i nawy zach., do której otwarta półkolistą arkadą, wypełnioną kratą neoregencyjną 1912, wyk. Wiktor Robliczek wg proj. Stanisława Majerskiego, trójstrefową z monogramami Marii i Chrystusa. Ściany nawy głównej i prezbiterium rozczłonkowane kompozytowymi pilastrami o snycerskich kapitelach rokokowych 1775-8, wyk. Franciszek Duńczewski, złoconych 1783 przez Winiarskiego, odnowionych 1929-30 przez firmę Emila Giebultowicza, w prezbiterium pojedynczymi w nawie parzystymi na wspólnych cokołach, wspierającymi przełamujące się belkowanie, przerwane w zamknięciu prezbiterium; w na¬wach bocznych zdwojone pseudopilastry. Sklepienia o wygładzonych szwach: w prezbiterium, nawie głównej , emporach i oratorium kolebkowe z lunetami na gurtach (parzystych w nawie i emporach); w nawach bocznych krzyżowe na szerokich, zdwojonych gurtach, w zakrystii i kaplicy krzyżowe. Chór muzyczny na potrójnej arkadzie z pilastrami toskańskimi na osiach filarów, podsklepiony krzyżowo na gurtach, w środkowym przęśle kruchta, wydzielona 1929 przeszkleniem, wyk. Emil Giebułtowicz; parapet środkiem wybrzu¬szony, z prostokątnymi płycinami, zwieńczony gzymsem, górą dzielona filarkami snycerska krata rokokowa 1780-3, wyk. Piotr Barzycki i Franciszek Duńczewski, odnowiona 1928 przez firmę Emila Giebultowicza, z motywami płaskorzeźbionych instrumentów muzycznych, na filarkach rzeźby: środkiem Dawid grający na harfie, przeniesiona ok. 1879-81 z organów, po bokach muzykujące putta. Okna rozglifione do wewnątrz: w nawie głównej i prezbiterium zamknięte odcinkowo,w nawach bocznych półkoliste, w emporach, zakrystii i oratorium prostokątne w zamkniętych odcinkowo wnękach, w kaplicy w ścianie zach. parzyste w dwóch kondygnacjach: górne wysokie zamknięte odcinkowo, dolne prostokątne w zamkniętych odcinkowo wnękach. W środkowym przęśle prezbiterium prostokątne okna oratorium (przeszklone) i kaplicy (ślepe, wypełnione lustrami). W nawie głównej, nad arkadami prostokątne płyciny wypełnione malowidłami oraz takież przeźrocza empor (od wewnątrz w rozglifionych, zamkniętych odcinkowo wnękach) ze snycerskimi przesłonami, rokokowymi 1778-83, wyk. przez Franciszka Duńczewskiego, złoconymi 1783-6 przez Winiarskiego, ażurowymi, środkiem wybrzuszonymi, rozdzielonymi lizenami, między którymi ukośna kratka i ornament rocaille, ozdobionymi wazonikami, lambrekinem i kampanulą. Portale iluzjonistyczne, rokokowe ok. 1773-8, mai. zapewne Winiarski i Józef Rybkiewicz w fantazyjnych, wolutowych obramieniach, ujmujące wejścia: w prezbiterium do zakrystii i kaplicy, w nawach bocznych do wież (z wyłamanym, półkolistym gzymsem i godłem franciszkańskim w nadprożu) i d. przejścia do klasztoru (w trzecim przęśle nawy wsch.), w emporze zach.: z przedsionka i do d. biblioteki. Pod całym kościołem obszerne podziemia (kościół dolny) dostępne z prostokątnego przedsionka w przyziemiu schodów poprzedzających fasadę oraz schodami przy elewacji wsch. i w zamknięciu prezbiterium; po¬wtarzające rzut kościoła; nawy sklepione krzyżowo, połączone półkolistymi arkadami na masywnych, czworobocznych filarach, prezbiterium wydzielone odcinkową arkadą tęczy, sklepione kolebkowo, podniesione o trzy stopnie, z parą półfilarów na ścianach bocznych, w których wydrążone półkoliste nisze. W ostatnim wsch. filarze nawy głównej hemisferyczna nisza wyłożona nieobrobionym kamieniem, z rzeźbą Matki Boskiej z Lourdes w. XIX/XX. W ścianach naw bocznych przeźrocza szybów okiennych zamknięte odcinkowo. Pojedyncze krypty prostokątne, sklepione kolebkowo: pod wieżą zach., zakrystią (skomunikowana z piwnicami klasztoru) i kaplicą.
Fasada trójdzielna, na wysokim, dwustrefowym cokole, ujęta parą dwukondygnacjowych wież; nieznacznie cofnięta część środkowa zwieńczona wysokim szczytem. W części środkowej i dolnych kondygnacjach wież artykulacja wielkoporządkowa z podporami o uproszczonych kapitelach korynckich; pole środkowe flankowane trójkami masywnych kolumn (skrajne parzyste), w narożach wież zdwojone jednostronnie pilastry (w górnych kondygnacjach toskańskie); kondygnacje zwieńczone przełamującymi się belkowaniami. Szczyt sylwetowo wykrojony o fantazyjnym kształcie, ujęty falistymi spływami z nałożonymi pseudopilastrami, zwieńczony wyłamanym ćwierćkoliście odcinkiem belkowania, rozczłonkowany trzema niszami hemisferycznymi: szeroką nad środkową częścią fasady (pierwotnie mieszczącą ganek z kutą balustradą, wyk. 1777-80 Stanisław Bukowrski, zniesiony po pożarze 1864), i małymi, półkoliście zamkniętymi na osiach interkolumniów, w górze owalna płycina z okulusem. Portal z trójkątnym naczółkiem ujęty pseudopilastrami, wejście zamknięte łukiem koszowym, w półkolistej wnęce o wklęsłych glifach, w nim drzwi żelazne, wyk. 1777-8 Stanisław Bukowski, dwuskrzydłowe, z nakładaną dekoracją ornamentalną, monogramami Chrystusa i Marii oraz godłem fran¬ciszkańskim. Nad portalem półkolista płycina, wyżej okno zamknięte odcinkowo, w środkowej niszy szczytu niewielkie półkoliście zamknięte okno (pierwotnie wejście na ganek). W polach wież: nisze hemisferyczne w obramieniach uszakowych, kwadratowe płyciny, półkoliście zamknięte okna i takież przeźrocza. Elewacje nawy głównej i zamknięcia prezbiterium rozczłonkowane pseudopilastrami (w narożnikach prezbiterium załamanymi), naw bocznych lizenami, zwieńczone uproszczonym belkowaniem, w absydzie: poniżej okien płyciny o ściętych górnych narożach, w ścianie szczytowej wnęka zamknięta odcinkowo, dołem o falistym wykroju; w elewacji nawy zach. i kaplicy pseudopilastry i narożna lizena wspierające wąski gzyms, poniżej okien płyciny zamknięte łukiem dwuramiennym; elewacja nawy wsch. i aneksu gładka, w znacznej części przesłonięta przez skrzydło klasztoru i kamienicę. Pd. elewacje kaplicy i aneksu dwuosiowe, z oknami w obramieniach uszakowych: w aneksie spiętrzonymi w dwóch kondygnacjach, w kaplicy na wysokości d. biblioteki, zamurowanymi

Kościół Św. Marii Magdaleny i klasztor franciszkanów w skali 1:750

Historia Klasztoru Franciszkanów w Przemyślu

Dzieje budowy trudne do odtworzenia wobec niedostatku źródeł. Pierwszy udokumentowany źródłowo budynek z 4. ćw. w. XV zapewne drewniany. 1596-8 odnotowany klasztor drewniany, częściowo zniszczony, siedmioizbowy z refektarzem, dormitorium, infirmerią i foresteria. Ok. 1608-15 z zapisu Adama Stadnickiego, wojewody bełskiego i starosty przemyskiego wzniesiony budynek murowany, częściowo zapewne zachowany w przyziemiu d. skrzydła pd., które w obecnym układzie stanowi pn. część klasztoru. 1630 rozszerzony. 1662 piętrowy, mieszczący refektarz na parterze i szesnaście cel na piętrze, odnawiany 1665. Na planach miasta z ok. 1772-7 i 1800 trój skrzydłowy, w kształcie podkowy przylegającej do wsch. ściany kościoła. 1780 nieokreślona przebudowa, 1782 sprowadzany kamień na fasadę. Skrzydeł wsch. i pn. brak już na planie katastralnym z 1852. Po pożarze 1864 odbudowa do 1869 wg proj. Wincentego Preusnera. 1885 częściowe przekształcenie wnętrz parteru. 1893-1904 dobudowa nowej części i wsch. ryzalitu klatki schodowej w skrzydle starym, wg proj. arch. Brunona Waluszczyk

Architektura klasztoru Franciszkanów w Przemyślu

Murowany z cegły z użyciem kamienia w fundamentach i betonu w konstrukcji części nowej, tynkowany. Złożony z dwóch części, piętrowych, podpiwniczonych z częściowo mieszkalnym poddaszem: skrzydło pn., starsze, zblokowane ze wsch. aneksem prezbiterium, z przy¬legającą od wsch. nowszą częścią dwuskrzydłową, na rzucie litery L, włączoną w pierzeję ul. Snigurskiego. – Część starsza, pozbawiona cech stylowych, półtoratraktowa z korytarzem od dziedzińca; układ wnętrz parteru zaburzony przesunięciem ścian pomieszczeń traktu pd. w głąb korytarza i wbudowaniem weń żelbetowej konstrukcji wzmacniającej; na parterze sklepienia krzyżowo-kolebkowe, na piętrze i poddaszu stropy, piwnice sklepione kolebkowo i krzyżowo. Elewacja pd. dziewięcio-, wsch. dwu-, pn. siedmioosiowa ze skrajnymi ryzalitami klatek schodowych. – Część nowa, neobarokowa. Wnętrza na parterze jedno-, na piętrze półtoratraktowe z korytarzem od dziedzińca, kryte stopami. Elewacja frontowa siedmioosiowa, z rustykowanym przyziemiem i takimiż lizenami w drugiej kondygnacji, na osi boniowany pseudoryzalit, w którym zamknięta odcinkowo brama wjazdowa. Kondygnacje zwieńczone gzymsami. Okna w ryzalicie i polach skrajnych w obramieniach listwowych z nadokiennikami, pozostałe w obramieniach uszakowych, w przyziemiu blendy. Elewacja zach. czteroosiowa, z pojedynczą rustykowaną lizeną, dzielona gzymsami, okna w obramieniach uszakowych. Elewacje dziedzińca gładkie; trój- i czteroosiowe. Dachy kryte blachą, dwuspadowe z wystawkami. Między prezbiterium, skrzydłem pn. i nową częścią klasztoru niewielki ogród na planie wydłużonego pięcioboku, oddzielony od ul. Śnigurskiego ceglanym murem z bramką neobarokowa 1904, wyk. wg proj. Maksymiliana Jabłońskiego, w formie aediculi, ujętej parą pilastrów toskańskich wspierających belkowanie i wolutowy szczyt, w którym kolista płycina z płaskorzeźbionym godłem franciszkańskim.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder
Facebook